Frågor och svar

Om festivalen

Vem arrangerar festivalen Vi är Botkyrka?

Botkyrka kommun, tillsammans med lokala föreningar och aktörer.

Till vem riktar sig festivalen Vi är Botkyrka?

Vi är Botkyrka-festivalen riktar sig främst till barnfamiljer, men alla är välkomna!

Ställs festivalen in om det regnar? Kan jag söka tak över huvudet om det regnar?

Festivalen ställs inte in vid regn, vid regn kan du söka skydd på stora scenen, i Cafeét, eller besöka ett tält där det finns en passande aktivitet.

Äger hela festivalprogrammet rum utomhus?

Hela festivalprogrammet äger rum utomhus, Stora scenen finns under ett stort tälttak som rymmer ungefär 1000 personer.

Behöver jag betala entré eller kostnader för aktiviteter inne på festivalområdet?

Det är fri entré och parkering, och alla aktiviteter på festivalen är gratis.

Mat och tillgänglighet

Åk gratis festivalbuss till och från Hågelbyparken från utvalda platser

Nytt för i år- ta gratis festivalbuss från utvalda platser!
Nu kan du och din familj åka med Vi är Botkyrkas egen gratis festivalbuss från Tullinge, Storvreten, Tumba, Hallunda, Fittja och Alby till och från Vi är Botkyrka-festivalen! Festivalbussarna är gula, gratis och skyltas med texten ”Vi är Botkyrka, gratisbuss”. Varje buss har plats för 49 st passagerare och det går två bussar per avgång. Obs vi kan inte garantera att alla som vill får plats, det är först på plats som gäller.

Tid och plats:
Till Hågelbyparken
kl. 11:30 från Hallunda centrum, busstorget
kl. 11:35 från Fittja centrum, busstorget
kl. 11:40 från Alby centrum, nära tunnelbanan

kl. 11:30 från Tullinge station, vid Pressbyrån
kl. 11:40 från Storvreten, busshållplats Hålvägen
kl. 11:50 från Tumba station, vid busstorget

Från Hågelbyparken
kl. 16:00 till Hallunda centrum via Alby centrum och Fittja centrum
kl. 16:10 till Hallunda centrum via Alby centrum och Fittja centrum

kl. 16:00 till Tullinge station via Tumba och Storvreten
kl. 16:10 till Tullinge station via Tumba och Storvreten

Om jag tar bilen till festivalen, var finns parkering, vad kostar det och hur betalar jag?

Vi rekommenderar dig som kan ta kollektivtrafik (buss) att göra det i första hand. Det går även gratis festivalbussar från olika platser i Botkyrka. Vid entrén finns begränsat antal parkeringsplatser. Hågelbyparken öppnar upp grönområden där volontärer finns på plats för att parkeringen ska flyta på smidigt. Parkeringen är gratis. Tänk på att det är många besökare under dagen och det kan bli trångt på parkeringen och vid utfart vid klockan 16.

Kan jag ta med egen mat eller fika in på festivalområdet?

Ja, du är varmt välkommen att ta med dig egen mat och fika och ha en picknic på Hågelbys gröna gräsmattor.

Finns det mat och fika att köpa på festivalområdet?

Det finns ett varierat utbud i form av Café Anna Giertz, Parkcaféet, olika foodtrucks och Roslagsknallen. Det kan bli långa köer om det är många besökare i parken, så ta gärna med egen picknick att äta på de gröna gräsmattorna.

Kan jag ta med barnvagn eller skrinda in på festivalområdet?

Ja, barnvagnar och skrindor är varmt välkomna.

Hur fungerar det om jag har rullstol?

Det flesta ytor i Hågelbyparken har bra framkomlighet. Bra att veta är att vissa partier av de grusade gångarna är tyvärr lite svårframkomliga. Till Café Anna Giertz och Hågelby hus finns ramp för rullstol och barnvagn. Här finns även en toalett för rörelsehindrad med entrédörr som har automatisk dörröppnare. Parkering för rörelsehindrad finns både vid Café Anna Café och vid huvudentrén.

Får jag röka i Hågelbyparken?

Från och med den 1 juli gäller den nya tobakslagen i Hågelbyparken. Det innebär att detta evenemang är rökfritt. Rökning får inte ske inne i Hågelbyparken under evenemanget, inte heller i entréerna till parken. Tack för att du bidrar till att göra Hågelbyparken till en rökfri miljö!